Allmänna villkor

För att handla på vår e-handelsbutik (hastfoder.se) måste du vara registrerad företagare
hos PRV eller Bolagsverket eller som privatperson ha fyllt 18 år samt vara folkbokförd i
Sverige. Fakturorna skickas till den adress företaget är registrerat hos Bolagsverket eller
till den adress privatpersonen är folkbokförd.

Slutförsäljning

Vi reserverar oss för slutförsäljning och att varorna inte kan levereras under vissa delar av året.

Prisreservation

Scandinavian Equine Nutrition AB (SEN) som äger hastfoder.se reserverar sig för
momsändringar, marknads-, pris- och valutaförändringar som ligger utanför företagets
kontroll. SEN reserverar sig vidare för eventuella pris- och tryckfel i broschyrer och på
hemsidan.

Storköpspris

Många av varorna vi erbjuder har ett ”storköpspris” som gäller när man köper ett större
antal av samma produkt. I de flesta fall omfattas hela förpackningar. Om det finns flera
storlekar av samma produkt, kan de blandas för att nå storköpsprisets antal. Blandat
storköp går endast beställa via direkt kontakt med oss på telefon eller via mail.

Ägarförbehåll

SEN förbehåller sig rätten till det försålda intill full betalning erlagts.

Din integritet


De personuppgifter du lämnar lagras och bearbetas på hastfoder.se i
överensstämmelse med vad som stadgas i Personuppgiftslagen (PUL). Vi lagrar
således inte uppgifterna längre än vad som är nödvändigt. Vi kommer inte att använda
personuppgifter för försäljning till tredje part eller något liknande utan ditt medgivande.

Restorder

När någon vara är slut, restnoterad eller tas bort i kundens beställning, meddelas
detta tillsammans med leverans av övriga beställda varor. Du kan alltid avbeställa en
restnoterad artikel. Görs inte det, sänder vi varan så snart den har kommit in på vårt
lager igen. Varor värda mindre än 250 kr restnoteras ej.

Ångerrätt

Djurfoder och tillskott kan ej returneras, kontakta SEN direkt om frågor om retur
uppkommer. Vid retur måste ovillkorligen en kopia av fakturan bifogas. Du får själv välja
om du vill ha pengarna tillbaka eller andra varor i stället. Vid återbetalning betalas
pengarna tillbaka genom banköverföring inom 14 dagar från att du meddelar att du vill
returnera varan. Varan skall returneras oanvänd och i
originalförpackning. Originalförpackningen ska skyddas med ett yttre emballage. SEN
tar inte emot returer mot postförskott eller efterkrav. Frakter i samband med byten eller
returer betalas av kunden. Ny fakturaavgift utgår ej vid byte. Följ de instruktioner som
medföljer varan. Kundanpassade varor, djurfoder, levande växter och patroner kan ej
returneras.
Öppet köp gäller ej på de varor som levereras av SEN.


Reklamationsrätt 

Innan du reklamerar eller skickar tillbaks varor skall du alltid kontakta oss. Ring eller
maila ordernummer och anledning till reklamationen till 0705592822 eller
info@hastfoder. Vid godkänd reklamation utgår ersättning med likvärdig vara eller
motsvarande belopp. Reklamationer av svårbedömd art vidarebefordras till tillverkaren
för bedömning. Konsument har 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
Allmänna Reklamationsnämnden
Vi följer lagen om distansavtal (2005:59), och vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna
Reklamationsnämndens rekommendation.

 

LEVERANS

Leveranstid
Varor som finns på lager skickas vanligtvis inom 2-5 arbetsdagar med
DHL eller Postnord. Om inte annat särskilt avtalas så sker leverans senast 30 dagar från
att SEN bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Om inte särskilt avtalats och
en leverans tar mer än 30 dagar och detta inte beror på dig som kund så har du rätt att
häva köpet. 
Eventuella färjekostnader till mottagare på öar står kunden för.

Mottagning av pallgods

Vid mottagning av pallgods bör en traktor eller annan lastmaskin finnas tillgänglig för
lossning av leveransen. Om inte kunden kan ombesörja lossningen så äger SEN
rätten att ta ut en lossningsavgift.

Outlöst gods

SEN förbehåller sig rätten att debitera kunden sina fraktkostnader för outlöst gods som
transportbolaget sänt i retur.

Kontroll av mottaget gods 

Kunden skall omgående kontrollera sin försändelse vid mottagandet gällande antal kolli
samt att allt gods är oskadat. Eventuell transportskada ska antecknas på fraktsedel och
kvitteras av chauffören och därefter omgående anmälas till SEN. 

BETALNING

På Hastfoder.se kan du betala med kortbetalning eller PayPal.

Betalning faktura - Privatperson

Vid fakturering skickas fakturan via mail eller post i en separat försändelse. 1 januari 2011 trädde en ny lag i kraft vilket innebär att en "lättare" upplysning görs vid fakturaköp.
Dessa upplysningar sparas inte och kommer således inte att påverka dig om du vill ansöka om tex. bostadslån. En kopia på att en upplysning har gjorts kommer även att skickas hem till dig. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift enligt lag samt dröjsmålsränta. Vid frågor angående detta vänligen kontakta oss via telefon eller mail.

Betalning faktura - Företagskund

Fakturabetalning sker i samarbete med SveaWebPay. Fakturan skickas i en separat försändelse. 1 januari 2011 trädde en ny lag i kraft vilket innebär att en "lättare" upplysning görs vid fakturaköp. Dessa upplysningar sparas inte och kommer således inte att påverka dig om du vill ansöka om tex. bostadslån. En kopia på att en upplysning har gjorts kommer även att skickas hem till dig. Vid försenad betalning tillkommerpåminnelseavgift enligt lag samt dröjsmålsränta